KIELIVALINTAKOKEILU?

Tein eilen Ylöjärven valtuustossa yhdessä muiden perussuomalaisten valtuutettujen kanssa seuraavan aloitteen:

“Valtuustoaloite Ylöjärven hakeutumiseksi kielivalintakokeilun piiriin”.

Suomi tarvitsee kansainvälisessä kilpailussa menestyäkseen suurten maailmankielten osaajia. Eduskunta onkin hyväksynyt keväällä 2015 ponnen alueellisista kielikokeiluista kieltenopiskelun valinnaisuuden lisäämiseksi. Perusteita ruotsin kielen vapaaehtoisuudelle ovat työelämän tarpeiden lisäksi myös mm. opiskelumotivaation lisääntyminen ja ruotsin kielen arvostuksen koheneminen.

Eduskunnan hyväksymän ponnen mukainen kielikokeilumahdollisuus on mainittu myös uudessa hallitusohjelmassa. Ponsi kielikokeiluista on tarkoituksenmukaisinta panna täytäntöön aidon valinnaisuuden hengessä, ei pelkästään korvaamalla ruotsin kieltä venäjällä Kaakkois-Suomen kouluissa. Muualla Suomessa esimerkiksi saksa, ranska ja espanja olisivat suosittuja vaihtoehtoja ruotsin opinnoille.

Myös pirkanmaalaisille yrityksille laaja kieltenosaaminen on tärkeää kasvun ja työpaikkojen syntymisen kannalta. Esitämmekin, että koko maassa ennakkoluulottomista uudistuksistaan tunnettu Ylöjärven kaupunki ryhtyy selvittämään mahdollisuutta toimia kielikokeilun pilottikuntana ja tulevan lainsäädäntötyön valtakunnallisena suunnannäyttäjänä.”

Kirjoitettu 9.6.2015